Jag och min sambo Christoffer spelar just nu Dredge – ett skräckspel förklätt till fiskesimulator. Och jag älskar det. Till och med när inget händer.
Vi spelar ganska ofta, jag och Christoffer. Spel, lekar, små projekt – vi är typiska 80-talister på det viset. Vi växte upp med handkontroller i händerna och fantasier i huvudet. Fast våra smakpreferenser skiljer sig åt lite: Jag dras till skräck, det mörka, det krypande obehaget. Christoffer, inte nödvändigtvis. Ändå sitter vi där tillsammans i soffan, sida vid sida, med Dredge på skärmen – och båda är lika fast.

Spelet utspelar sig på ett till synes stillsamt hav. Du är en fiskare som kommer till en liten by och börjar tråla efter fångst. Men det är något som inte stämmer. Solen går ner för snabbt. Dimmorna rullar in som om de tänkte stanna. Och det du drar upp med krokarna… är inte alltid fisk.
Det jag älskar med Dredge är att det inte skriker skräck. Det viskar den. Det antyder. Det får mig att vänta på rädslan – som kanske aldrig kommer. Eller som kommer i en helt annan form än jag föreställt mig. Ibland är det bara ljudbilden som skaver. Eller en skugga som rör sig precis utanför synfältet. Det får mig att lägga till i närmaste hamn alldeles för tidigt, som om jag jagades av något, fast inget är där. Kanske.
Och det är där spelet briljerar. Det ger mig tillräckligt mycket utrymme att bygga upp skräcken själv. Den smygande paniken är min egen konstruktion. Det är som att spelet vet att jag kommer fylla i det som inte sägs – och det gör jag. Med råge.
Spel som kreativ inspiration i det vardagliga skapandet
Vi, eller läs jag, spelar inte bara för att ha kul. För mig är det också ett sätt att tänka, prata, få idéer. Jag märker det efteråt. Hur stämningen från spelet letar sig in i mitt skrivande, hur bildspråket växer, hur lusten att skapa ökar. Det är som att jag laddar om genom att gå in i en annan värld.
Och Dredge är just en sådan värld. Mystisk, vacker, mörk. Den är som en sägen man fiskar upp i delar, bit för bit. Och medan Christoffer navigerar båten (med en något mer rationell strategi än jag) sitter jag där och spanar ut i dimman – både skräckslagen och hänförd.
Så om du gillar stämningsfull skräck, subtilt berättande och långsamt krypande obehag – ge Dredge en chans. Men var beredd på att du inte vill lämna hamnen i första taget.
Mer information om Dredge
Dredge är ett stämningsfullt skräckspel utvecklat av Black Salt Games och utgivet av Team17. Det släpptes 2023 och finns tillgängligt på flera plattformar, jag och Christoffer spelar det på vårt gamla hederliga Playstation 4.
I spelet axlar du rollen som en ensam fiskare som anländer till en avlägsen ögrupp. Dagarna går åt till att fiska, sälja fångst och uppgradera båten – men nätterna bär på något annat. Under ytan döljer sig hemligheter. Ju mer du utforskar, desto mer börjar verkligheten glida isär.
Dredge blandar öppen utforskning med lätt överlevnadsmekanik och en dos psykologisk skräck – och gör det med en subtil elegans som är ovanlig i genren.
Spelet har hyllats för sin suggestiva atmosfär, sin lågmälda berättarteknik och det stillsamma tempot som lurar in spelaren i obehag.
Blir du nyfiken på spelet? Se den officiella trailern för det.