Gammelrosa – och om orden som färgsätter våra inre bilder

Namnet på en färg är ibland mer än bara en beskrivning. Det är ett minne, en känsla, ett helt rum som öppnar sig.

I dag redigerade jag texter, ett ganska inrutat arbete om man ser till rutinen – men ändå ett av mina favorituppdrag här på Hänförd. Det ger utrymme för tankarna att vandra. Och så fastnade jag vid ett ord. Inte ett stort eller svårt ord, men ett som bar på något. Gammelrosa.

gammelrosa och reflektioner om om orden som färgsätter våra inre bilder
Bild: Sandra Jönsson med hjälp av AI via Hänförd

Känn på det. Gammelrosa. Hur det redan i sitt första andetag är fylligt, men dämpat. Rosa, men inte i sin mest självsäkra eller skrikiga form. Nästan lite dammig. En nyans som inte längre behöver hävda sig. Och direkt började bilderna växa i mitt inre: 1950-talsrum med sirliga soffgrupper i träramar, hembroderade tavlor, gulnade spetsgardiner som rör sig svagt i korsdraget.

Så mycket ett färgord kan bära på. Och ändå vet vi exakt vad vi menar när vi säger det. Inte bara vilken kulör, utan vilken känsla. Det finns något nästan magiskt i det.

De flesta färgnamn jag fäster mig vid har koppling till naturen. Blommor, särskilt. Syrenlila. Lavendelblå. Och just de orden fungerar inte som slumpvisa etiketter – de är förankrade i en verklig upplevelse. De för mig tillbaka till något jag sett, känt, andats in. De är laddade med bildminnen.

Reflektion om gammelrosa och om färgerna vi minns med ord

Jag tror att det är därför vissa nyanser aldrig bleknar – inte för att vi ser dem varje dag, utan för att vi har ett namn för dem. Ett namn som vi fyllt med egna associationer. Jag skulle nog inte kunna beskriva gammelrosa i exakta färgkoder, men jag vet precis hur den känns. Och om någon gav mig ett nytt ord för samma nyans skulle den känslan genast försvagas. Som om ordet bär färgen – inte tvärtom.

Det får mig att fundera på hur många fler sådana färgord det finns. Inte i palettform, utan i vårt gemensamma språkminne. Ord som kastanjebrun, smörgul, himmelsblå. Ord som bär med sig årstider, platser, stämningar.

Så nästa gång du hör ett färgnamn – stanna upp. Inte för att se nyansen framför dig, utan för att känna vilken värld den öppnar. Och visst är det märkligt att något så enkelt som ett ord för en färg kan vara så rikt?